Contacteer onsZoeken

Login
 

BIN Affligem

Buurt Informatie Netwerk deelgemeenten Essene, Hekelgem & Teralfene

Verspreid mee de app die levens redt

afbeelding van Walter Swaenepoel
do, 29/06/2017 - 21:20 -- Walter Swaenepoel
De laatste jaren heeft u ons telkens geholpen bij het verspreiden van boodschappen over het noodnummer 112. Ook vandaag zouden wij u graag vragen om ons te helpen om zoveel mogelijk mensen aan te zetten om de app 112 BE te downloaden.

De voordelen van de app:
 
  • 3 hulpdiensten, 1 app: Het belangrijkste voordeel van deze app is dat je de noodnummers niet moet onthouden en je deze dus ook niet kan vergeten als je in paniek bent. Je klikt gewoon op het icoontje van brandweer, ambulance of politie afhankelijk van welke hulp je nodig hebt. Natuurlijk blijven de noodcentrales ook bereikbaar via vaste telefoon en GSM.
  • Lokalisatie: De noodcentrales kunnen je dankzij deze app makkelijker terugvinden. Op een afgelegen plaats, in het midden van een bos of een ingewikkeld netwerk van autostrades kan je vaak zelf niet meteen doorgeven waar je bent. De app stuurt je positie naar de noodcentrale zodra je belt en stuurt daarna elke 30 seconden een update van je positie. De app kan zo een kostbare tijdswinst opleveren. Heb je de noodcentrales gebeld en reageer je daarna niet meer, laten de noodcentrales je smartphone rinkelen zodat de hulpdiensten je makkelijker kunnen terugvinden en helpen.
  • Chatfunctie: Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis kunnen eenvoudig in de app aangeven dat zij niet kunnen telefoneren. Zij kunnen dan via berichten met de noodcentrale communiceren. Als je niet doof of slechthorend bent en geen spraakstoornis hebt, zal de noodcentrale slechts uitzonderlijk de chatfunctionaliteit activeren als de operator de oproeper niet kan verstaan. Dit kan bijvoorbeeld als er te veel achtergrondlawaai is of als de oproeper geen van de landstalen of Engels praat. Berichten in een andere taal worden automatisch vertaald voor de operator en omgekeerd. Berichten versturen duurt echter langer dan praten en de operator kan bijvoorbeeld ook niet even makkelijk instructies geven hoe iemand te reanimeren als dit nodig zou zijn bijvoorbeeld.
  • Extra informatie: De registratie in de app brengt, behalve bovenstaande toepassingen, nog een aantal voordelen met zich mee. Je kan bepaalde medische info doorgeven, zoals hartproblemen, allergieën (aan medicatie), epilepsie, diabetes… De operator heeft deze informatie nog voordat je iets gezegd hebt en kan dit doorgeven aan de hulpdiensten die ter plaatse komen.

Als u ons graag wilt helpen, kan u dit doen door de tekst en het campagnemateriaal hier te downloaden en te publiceren op uw website, uw sociale media, in uw infoblad of dit te verspreiden via andere kanalen.

Meer info: www.112.be/nl/app